onsdag 15 juni 2011

Sitt ner och håll käften

En gång för länge sedan i stad långt långt borta (Jönköping), deltog jag i en grupp som ägnade sig åt "kristen djupmeditation", under ledning av en underbar präst vars namn jag tyvärr inte kan erinra mig (trots att han oförhappandes dök upp på min studentfest en tid senare och höll tal inför alla mina vänner och släktingar, av vilka han kände precis noll stycken). Innan jag började i gruppen frågade jag en vän, som redan hade börjat, hur det hela gick till. Hon svarade det som prästen i fråga hade sagt till henne när hon hade frågat honom vad de gjorde på de där träffarna egentligen: "Vi sitter ner och håller käften".

Jag skiter i om du kallar dig kristen, ateist, humanist, muslim, buddhist, agnostiker, jude, eller vad som helst. Vi är alla människor, och det är allt som krävs. Alla kan vi välja att när som helst, till exempel när du har läst klart det här inlägget, stänga av datorn och mobilen och sätta oss ner och hålla käften i fem minuter. Under de former vi själva väljer. Lägg dig ner på golvet i ditt rum. Ta ett bad. Sätt dig på sängen eller i en skön stol. Blunda eller titta på ingenting särskilt. Lyssna. Vänta ett tag och se om din hjärna har något att säga dig. Eller om universum har något att säga dig. Eller Gud (om vad-det-nu-är finns för dig). Eller din syster, din farmor eller din expojkvän. Man vill allt gärna tro att man är ensam herre över sitt eget huvud, men i själva verket är det ganska mycket, och många, som samsas om utrymmet därinne. Allt du någonsin lärt dig och alla du någonsin känt finns ju faktiskt där. Se om något, eller någon av dem, har något att säga. Och kom ihåg att själv hålla käften.

Tillhör du en av dem som känner ett instinktivt, intellektuellt motstånd mot själva tanken på att bara sitta ner och göra ingenting? Känns det ineffektivt? Känns det som om du borde göra något bättre med din tid? Vårt samhälle är duktigt på att uppmuntra sådana tankar. Du måste inte lyssna på dem.

Tycker du att det låter för lätt? Upp till bevis! När var senaste gången du gjorde ingenting i bara fem minuter? Om det var svårare än du hade tänkt dig, så öva först genom att bara göra ingenting i två minuter.

Tycker du att det låter religiöst? Då tycker jag att du har ovanligt mycket fördomar mot något så simpelt som att bara hålla käften. Visst, inom många religioner ägnar man sig gärna åt att sitta ner och hålla käften, under mer eller mindre rituella omständigheter. Men om du har en negativ syn på religion, erkänn att de flesta religioner skulle te sig lite bättre om dess utövare ägnade sig mer åt att sitta ner och hålla käften snarare än mindre.

Det finns säkert en uppsjö ursäkter som din hjärna kan hosta ur sig för att inte sitta ner och hålla käften. Men so what? Det är ju en så enkel sak. Hur svårt kan det vara?

Sitt ner och håll käften.

6 kommentarer:

  1. *gilla* Både inlägget och bloggandet!

    Kan det vara Per Green du tänker på?

    SvaraRadera
  2. Så hette han kanske! Hoppas du minns att det är du som är vännen jag nämnde i inlägget? Kram!

    SvaraRadera
  3. Underbart!

    Jag har sen fyra veckor tillbaka eller något sådant mediterat varje dag - 15 minuter om dagen och vissa dagar mer. Och visst är det som du säger - när man sitter ner och håller käften tvingas man inse rätt jobbiga saker. Som att man inte har kontroll över sin kropp, sina tankar eller omgivning. Eller som att man inte kan låta bli åtmistone fem dampiga tankar om att man borde göra något annat mer effektivt - när det i praktikten inte handlar om mer än 15 minuter av ens dag. Mycket nyttigt! :)

    SvaraRadera
  4. Va? Oj, det minns jag inte alls! Jag minns tyvärr inte ens att jag gått i gruppen :( Hm, de där minnesluckorna jag vet att jag har från den tiden är visst lite mer omfattande än jag insett tidigare :S

    Hur som haver - det var ju en träffsäker beskrivning! Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Det finns ett tillägg om du vill öva koncetration också. Ta någonting, spelar ingen roll vad, t.ex. en liten sten. Målet är att bara låta alla tankar kretsa kring stenen; dess textur, hur dess tyngd känns i handen, färgerna som kanske är envist gråa nyanser eller möjligtvis skiftar lite när du vrider den i ljuset.

    Riktigt svårt att hålla längre än en minut, säger en del om hur bångstyriga iaf mina tankegångar är. Målet nu är att klara 2 och sedan 5 minuter.

    SvaraRadera
  6. Intressant läsning om ett ämne som tystnad. Visst, håller med i vissa stunder borde man just också det: bara sitta ner, hålla käften och lyssna. Om inte annat så för att rena sina sinnen, sort things out. Ska själv "hålla käften" ett par timmar nu (läs: sova).
    Tack förläsningen!
    //Erik Frigert

    SvaraRadera